Zaznacz stronę

Podcasty, na przełomie ostatnich kilku lat cieszą się coraz większą popularnością. Dużą uwagę użytkowników słuchających podcastów przykuły treści o tematyce kryminalnej, self care, stricte branżowej, ale również ogólnie biznesowej. Podcast to potężne narzędzie, dzięki któremu możemy pomóc naszej branży jeszcze bardziej rozkwitnąć, zbudować i wzmocnić trwałą relację z klientami, no i przede wszystkim – dotrzeć do szerszego grona odbiorców w mniej tradycyjny sposób.

Znajdź swoją niszę. 

Dobre zrozumienie swojej grupy odbiorców oraz jakie wartościowe treści chcesz im dostarczyć. Zainteresuj się jaka jest Twoja nisza, czyli obszar, w którym działa Twoja marka i który temat interesuje Twoich odbiorców. Kiedy uda Ci się określić swoją niszę, pomyśl, jakie tematy są najbardziej istotne dla Twojej publiczności. Dobry podcast rozwiązuje problemy, odpowiada na najczęściej zadawane pytania, dostarcza inspiracji lub rozrywki słuchaczom.

Przykładowo, jeśli Twoja firma zajmuje się produkcją ubrań, tematem Twoich podcastów może być wybór odpowiednich dostawców z zagranicy, jak projektować ciekawe nadruki, skąd czerpiesz inspiracje, komentarz o najnowszych pokazach mody i jakie trendy nadchodzą w najbliższym czasie. Koncentrując się na swojej niszy, przyciągniesz słuchaczy, którzy będą zainteresowani właśnie tymi konkretnymi tematami.

Wybierz formę Swojego podcastu.

Co to znaczy? Podcasty możesz realizować na różne sposoby. Jednym z najpopularniejszych i na początku najłatwiejszych do zrealizowania jest podcast solo, czyli taki, który prowadzisz sam. Jest to najprostsze i najszybsze rozwiązanie jeśli dopiero zaczynasz. 

Podcast narracyjny, to również podcast prowadzony samodzielnie, jednak przybiera on formę opowiadania. Podcasty o charakterze narracyjnym sprawdzą się do treści np. historycznych lub kryminalnych.

Jeśli chcesz prowadzić swój podcast z jeszcze jednym gospodarzem, będzie to forma rozmowy, dyskusji na dany temat. Zyskasz dzięki temu wiele pomysłów na realizację różnych tematów w ciekawy i angażujący sposób. Chciałbyś zaprosić do siebie różnych gości?

 Wywiad z osobami z branży, influencerami lub artystami przyniesie ci dodatkowych odbiorców, którzy odnajdą Twój kanał i być może zaciekawią się tematyką podcastów. 

Nie wiesz, która forma podcastów jest dla Ciebie? Możesz połączyć ze sobą różne formaty. Ważne, żeby tworzyć treści, które są wciągające i atrakcyjne dla odbiorców. Nie ma tutaj reguły, która zabroni Ci stosowania innych form podcastów, niż te, które najbardziej pasują do Twojej branży. Liczy się kreatywność!

Przykład udanego podcastu.

Wiele dużych firm, które zdążyło odnieść niemały sukces, zdecydowało się aby wykorzystać podcasty jako narzędzie do zbudowania jeszcze bliższej relacji z klientami. Jedną z takich firm jest na przykład Sephora, która wykorzystała swoją platformę i we współpracy z dziewczyną, która założyła podcast “Girlboss”, wspólnie stworzyli nowy kanał podcastowy o nazwie #LIPSTORIES. W każdym z odcinków zapraszane są wpływowe kobiety, które są pionierami w swojej dziedzinie. Celem tego podcastu jest rzucenie światła dziennego na ich historię, aby inspirować inne kobiety-liderki, przedsiębiorczynie, aktywistki, twórczynie i osoby chcące osiągnąć sukces. Podcast został odebrany bardzo pozytywnymi opiniami wśród użytkowników, ponieważ nazwa podcastu nawiązuje do najbardziej popularnych produktów Sephory jakimi są pomadki do ust. Łączą najlepiej sprzedający się produkt z inspirującym, poprawiającym samopoczucie przesłaniem dla kobiet w każdym wieku.

Jak zacząć nagrywanie podcastu?

Zdecydowałeś się, że zaczniesz nagrywać swój podcast, ale co dalej? Żeby zacząć potrzebujesz mikrofon i specjalną przestrzeń, gdzie będziesz mógł/mogła nagrywać. Znajdź miejsce w swoim biurze lub w domu, gdzie możesz przebywać sam/a i nic dookoła nie będzie Cię rozpraszać. Wszystkie dźwięki dochodzące z innych pomieszczeń, tj. np. włączony telewizor lub radio, gotujący się obiad na kuchence, czyjaś rozmowa przez telefon, lub odgłosy dochodzące z zewnątrz budynku będą słyszalne na Twoim podcaście. Upewnij się, że zagospodarowana przestrzeń na nagrywki, będzie przynajmniej minimalnie wyciszona, aby w tle nie było słychać żadnych niepotrzebnych odgłosów. 

Jeśli nie chcesz na początek inwestować w specjalistyczny sprzęt do nagrywania dźwięku, możesz zacząć od nagrywania dźwięku swoim smartfonem! Są nawet do tego specjalne aplikacje na iOS lub Androida. Jedną z nich jest np. aplikacja Podcastle.

Pamiętaj, aby przed opublikowaniem swojego pierwszego odcinka, uchylić rąbka tajemnicy i zdradzić swoim odbiorcom na mediach społecznościowych swoje plany związane z podcastem. Wzbudzi to zainteresowanie i przyciągnie jeszcze większą ilość odbiorców do przesłuchania Twojego dzieła. Dlatego właśnie pierwszy odcinek, który udostępnisz szerszej publiczności powinien być wykonany tak, aby po jego przesłuchaniu pozostał pewnego rodzaju niedosyt. To zachęci słuchaczy do wyczekiwania na kolejne części Twojego Podcastu.