Marketing szeptany to strategia promocyjna, która polega na zachęceniu ludzi do rozmawiania o produkcie lub usłudze. Nie nakłania potencjalnego klienta do zakupu produktu czy usług a skłania się do tego, aby wywołać naturalną dyskusję na temat danej marki. Głównie wykorzystywany jest w internecie, gdzie siła rekomendacji jest szczególnie widoczna. Przed zakupem danego produktu, użytkownicy często czytają recenzje i zasięgają opinii innych.
Rodzaje marketingu
- Casual marketing – jest to równoległe działanie wspierające priorytetowe zadanie marketingu (np. promocja aktywnego tryby życia z konkretną marką)
- Product seeding – polega na przesłaniu konkretnych produktów znanej osobie w mediach społecznościowych i w zamian za wystawienie opinii w internecie na temat danego produktu np. w formie wideo.
- Community marketing – promowanie produktów firmy poprzez angażowanie się w dyskusję na forach internetowych, grupach społecznościowych.
- Trendsetting – to strategia, która polega na wykreowaniu nowego trendu z zastosowaniem danego produktu i promującą go przez osobę znaną i wpływową.
- Brand blogging – promowanie produktu za pomocą bloga
- Cause marketing – polega na zdobyciu zaufania ludzi dla danej marki poprzez wspieranie kwestii społecznych np. ekologia
- Marketing wirusowy – tworzenie treści, które będą udostępniane przez użytkowników social mediów np. memy, gify. Nie posiada on znamion reklamy ani nie dostarcza negatywnych skojarzeń.
Czy marketing szeptany jest skuteczny?
Dzięki tej metodzie promujemy produkt w sposób niekonwencjonalny , ale także budujemy zaangażowanie osób zainteresowanych danym produktem. Możemy prowadzić go przez różne kanały informacyjne – w social mediach, forach czy blogach jednocześnie. Warto pamiętać, aby na bieżąco wywoływać dyskusję o danym produkcie, oraz regularnie monitorować aktywność użytkowników i analizować efekty prowadzonych działań.
Marketing szeptany jest skuteczną formą promowania produktu, poprzez budowanie zaufania wśród klientów oraz pokazywania autentyczności marki. Ważne jest dostarczanie klientom najwyższej jakości produktów i usług, aby polecali markę poprzez opinie na forach internetowych. Dobry marketing polega na tym, aby odpowiednio dobrać metodę do rodzaju produktu i grupy odbiorców.
Marketing szeptany jest dobrym narzędziem do budowania zaufania klientów na długie lata, dzięki temu możemy zbudować pozytywną społeczność wokół marki i zwiększyć sprzedaż produktu. Może on być stosowany zarówno przez duże firmy jak i te mniejsze przedsiębiorstwa.
Błędy w Marketingu Szeptanym
Najczęstszym błędem jest pisanie o produkcie tylko pozytywnych rzeczy. Aby produkt był jak najbardziej autentyczny, powinniśmy postawić na treści neutralne oraz umiarkowanie pozytywnie. Nie stawiać na nachalne reklamy, które wręcz odstraszają klientów. Internauci są wyczuleni na przesadne kreowanie idealnej marki i efekt może być odwrotny do zamierzonego. Potencjalny klient nie skorzysta z produktu czy usługi danej marki jeżeli nie przyniesie promowanych rezultatów. Brak monitorowania aktywności jest kolejnym z błędów popełnianym w marketingu szeptanym. Nie śledzenie informacji na odpowiedź ze strony klientów nie pomaga w budowaniu lepszej marki. Ważnym aspektem jest, aby reagować na negatywnie opinie w sposób profesjonalny i konstruktywny. Należy pamiętać, że marketing szeptany jest długotrwałym procesem, który wymaga czasu na zbudowanie zaufania klientów.